Yeni İlm-i Kelâm’ın Oluşum Sürecindeki Etkenler ve Yeni İlm-i Kelâm’ın Temsilcileri Üzerine Bir Değerlendirme

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.12567035

Anahtar Kelimeler:

Kelâm, Yeni İlmi Kelam, Felsefi Akımlar, Yenilik Hareketleri, Temsilciler

Özet

Kelam ilmi Müslümanların en çok ihtiyaç duyduğu itikâdi sahada sapkın gruplarla mücadele eden bir ilimdir. Teknolojik gelişmelerin birbirini takip ettiği ve maddeci düşüncelerin insanları etkilediği çağımızda da kelam ilminin önemi açıkça ortaya çıkmıştır. Fakat asırlar boyu Müslümanların itikâdî sorunlarına çözüm üretebilen kelam ilmi, özellikle Batıdaki Sanayi Devrimi, dinde reform ve Rönesans gibi faaliyetlerin dünyada oluşturduğu derin etkileri karşısında eski gücünü kaybetmiş ve o dönemlerde Müslümanların itikâdî sorunlarına çözüm üretmekte zorlanmıştır. Bu konuda özellikle 19.yy’da mütekellimlerin durumu fark etmesiyle birlikte güncelleştirme hareketi başlamıştır. Bu hareketin gerçekleştiği döneme ise “Yeni İlm-i Kelam” ismi verilmiştir. Bu bağlamda makalemizde kelam ilminin Müslümanlar için gerekliliğinden bahsedilmiş ve bu konu nedenleri ile ele alınmıştır. Yeni ilm-i kelam döneminin oluşmasına zemin hazırlayan tüm sebepler araştırılmıştır. Bu dönemde kelam ilminin güncellenmesini veya statik kalmasını öngören kelamcılar, görüşleri ve eserleri ile birlikte zikredilmiştir. Hangi mütekellimin geleneğe bağlı kalınması gerektiğini ve hangi mütekellimin gelenekten bağları kopararak itikadın güçlendirilebileceği konusunda fikir ortaya koyduğuna yer verilmiştir. Müslüman düşünürlerin İslam dini için verdikleri mücadeleye karşı çıkan ve batılılaşmayı savunan düşünürlerden de bahsedilmiş olan geniş kapsamlı bir çalışma oluşturulmaya çalışılmıştır. Dolayısıyla günümüzde de özellikle sosyal medya aracılığı ile maddeci görüşlerin etkisinde kalan gençlerimize, yeni ilmi kelam döneminde yapılan çalışmaların ışığında etkileyici cevap verilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.  

Referanslar

Altıntaş, Ramazan. “Ömer Nasuhi Bilmen’in ‘Yeni İlm-i Kelam’ Anlayışı”. Türk-İslam Düşünce Tarihinde Erzurum Sempozyumu I (2007), 407-418.

Arı, Yılmaz. “A Crime against Humanity and the Tragedy of Genocide: An Evaluation That Israel Should Be Sued for State Terrorism against Palestinians”. çev. Mustafa Turan. Uluslararası Dorlion Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (DASAD) 1/2 (Dec. 2023), 445-465. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.10429568

Arı, Yılmaz. “Bir İnsanlık Suçu Ve Soykırım Trajedisi: İsrail’in Filistinlilere Uyguladığı Devlet Terörü Nedeniyle Yargılanması Gerektiğine Dair Bir Değerlendirme”. Darulhadis İslami Araştırmalar Dergisi 5 (Aralık 2023), 22-44. https://doi.org/10.61216/darulhadisdergisi.1392165

Ateş, Süleyman. “Kur’ân-ı Kerim’e Göre Evrim Teorisi”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi XX (1975), 127-146.

Ay, Mahmut. “Kelam İlminin Yeniden İnşasında Geleneğin Moderne Dönüşümü”. Kelam İlmi’nin Yeniden İnşasında Geleneğin Yeri (Sempozyum), 144-173.

Aydın, Mehmet S. Din Felsefesi. İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, 13. Basım, 2008.

Baloğlu, A. Bülent. “İzmirli İsmail Hakkı’nın ‘Yeni İlm-i Kelam’ Anlayışı”. İzmirli İsmail Hakkı (Sempozyum), 93-108.

Barlak, Muzaffer. “İslâm İlim Tarihi İçinde Kelam Disiplininin Oluşum ve Gelişim Merhaleleri”. Kelam Araştırmaları Dergisi
Kader XIV/2 (2016), 480-508.

Bilmen, Ömer Nasuhi. Açıklamalı İlm-i Kelam Dersleri Muvazzah İlm-i Kelam. İstanbul: Semerkand Yayınları, 2. Basım, 2015.

Bilmen, Ömer Nasuhi. Mülehhas İlm-i Tevhid Akaidi İslamiyye. İstanbul: Ahmed Said Matbaası, 1. Basım, 1962.

Birinci, Züleyha. “Şiblî Nu’mânî’nin Kelam Tarihine Bakışı”. Artvin Çoruh Üniversitesi İlahiyat Araştırmaları Dergisi.

Cevizci, Ahmet. Felsefeye Giriş. Ankara: Nobel Yayınevi, 1. Basım, 2010.

Duman, Ali. “İzmirli İsmail Hakkı: Hayatı, Eserleri ve Fıkıh”. Bilimname : Düşünce Platformu VI/14 (Ocak 2008), 59-78.

Duman, Ali. “Klasik Modernist İslamcılardan Cemaleddin Afgani’nin Batı Emperyalizmi Karşısındaki Görüşleri”. Hikmet Yurdu VI/11 (2013), 179-200.

Evkuran, Mehmet. “Yeni İlm-i Kelam Dönemi”. Kelam Tarihi ve Ekolleri. Ankara: Bilimsel Araştırma Yayınları, 1. Basım, 2018.

Fazlur Rahman. Tarih Boyunca İslami Metodoloji Sorunu. çev. Salih Akdemir. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 1. Basım, 1995.

Harputi, Abdullatif. Kelam Tarihi. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 1. Basım, 2005.

Hatipoğlu, İbrahim. İslam Dünyasının Çağdaşlaşma Serüveni. İstanbul: İz Yayıncılık, 1. Basım, 2010.

Işık, Ayhan. “İlme Adanan Ömür: Ömer Nasûhi Bilmen (1883-1971)”. Din ve Hayat: İstanbul Müftülüğü Dergisi 24 (2015), 56-61.

İkbal, Muhammed. İslam’da Dini Düşüncenin Yeniden Doğuşu. çev. Ahmet Asrar. İstanbul: Bir Yayıncılık, 1. Basım, 1984.

İzmirli, Celaleddin. “İzmirli İsmail Hakkı: Hayatı, Eserleri, Dini ve Felsefi İlimlerdeki Mevkii”. İzmirli İsmail Hakkı (Sempozyum), 241-264.

Karadaş, Cağfer. Ana Hatlarıyla Kelam Tarihi. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1. Basım, 2013.

Karaman, Fikret. “Yeni Kelam İlmi Düşüncesinin İnşası ve Abdullatif Harputî’nin Rolü”. Kelam İlmi’nin Yeniden İnşasında Geleneğin Yeri (Sempozyum), 204-218.

Keskioğlu, Osman. “Muhammed Abduh (1266-1323 H. / 1849-1905 M.)”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi XVIII (1970), 109-136.

Kuhn, Thomas S. Bilimsel Devrimlerin Yapısı. çev. Nilüfer Kuyaş. İstanbul: Kırmızı Yayınları, 9. Basım, 2014.

Özarslan, Selim. Günümüz Kelam İnanç Problemleri. Ankara: Nobel Yayınevi, 1. Basım, 2016.

Özarslan, Selim. Kelam Tarihi. Ankara: Nobel Yayınevi, 1. Basım, 2013.

Özdemir, Metin. “İnkarcı Akımların Genel Bir Kritiği”. Kelam El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 1. Basım, 2012.

Özden, Mustafa. Müslüman Kültüründe Sekülerleşme Süreci. Ankara: Araştırma Yayınları, 1. Basım, 2010.

Taşçı, Özcan. “Çağdaş Kelam Düşüncesi”. Kelam El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 1. Basım, 2012.

Topaloğlu, Bekir. İslam Kelamcılarına ve Filozoflarına Göre Allah’ın Varlığı (İsbat-ı Vacib). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 9. Basım, 2001.

Topaloğlu, Bekir. Kelam İlmine Giriş. Ankara: Damla Yayınevi, 2. Basım, 2014.

Uludağ, Süleyman. İslam Düşüncesinin Yapısı. İstanbul: Dergah Yayınları, 7. Basım, 2012.

Ülken, Hilmi Ziya. Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul: Ülken Yayınları, 3. Basım, 1992.

Yaran, Cafer Sadık. Din Felsefesine Griş. İstanbul: Dem Yayınları, 1. Basım, 2012.

Yörükan, Yusuf Ziya. İslam Akaid Sisteminde Gelişmeler. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 1. Basım, 2001.

Yayınlanmış

2024-06-30

Nasıl Atıf Yapılır

Doğandemir, H. (2024). Yeni İlm-i Kelâm’ın Oluşum Sürecindeki Etkenler ve Yeni İlm-i Kelâm’ın Temsilcileri Üzerine Bir Değerlendirme. Sultan İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 2(1), 19–34. https://doi.org/10.5281/zenodo.12567035