Ayetler Çerçevesinde Fatiha Sûresindeki “Sırât-ı Müstakîm” Tabirinin Kavramsal Analizi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14582212

Anahtar Kelimeler:

Tefsir, Kur’ân, Sırât, Müstakîm, Yol.

Özet

Bu makale, Fatiha sûresinde yer alan “Sırât-ı Müstakîm” (dosdoğru yol) tabirininin kavramlarını ve anlamını ayetler çerçevesinde incelemektedir. Bu bağlamda öncelikle sırât ve müstakîm kelimelerinin anlamları araştırılmakta ve bu kelimelerin yakın veya eşanlamlı kavramlarla olan anlam ilişkileri değerlendirilmektedir. Bu araştırma, “sırât” ve “müstakîm” kavramlarının anlamlarının tam olarak anlaşılması için lügat anlamlarının yanı sıra, Kur’ân’daki kullanımlarını ele almaktadır. Bu çalışma dilbilimsel analizler, ilk dönem sözlükler, klasik ve modern dönem tefsirlerinden yararlanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, tümevarım metoduyla sırât-ı müstakîm tabirinin kelimelerini tek tek inceledikten sonra bir bütün olarak kazandığı anlamı tespit etmeye çalışacaktır. Bu bağlamda özellikle her gün namazda okunan “Bizi sırât-ı müstakîme ilet” sözü ile tam olarak neyin kastedildiği anlaşılmak istenmektedir. Sonuç olarak da sırât-ı müstakîm tabirinin hem birey hem de toplum açısından ne anlam ifade ettiği ortaya konulmaktadır. Araştırma, zikredilen yolun bir ahlak ve doğruluk yolu olduğunu göstermektedir. Bu ise bireyin hem Allah ile ilişkisinde hem de sosyal yaşantısında istikamet üzere olması anlamına gelmektedir.

Öne Çıkanlar

  • Sırât-ı Müstakîm, kendinde eğrilik ve sapma olmayan, her türlü iyi ve güzel davranışlara götüren ve üzerindeki kimseyi hedefine kolayca ulaştıran bir yoldur.
  • İrade sahibi insan, her gün beş vakit namazda Yüce Allah’tan “Bizi dosdoğru istikametli yola hidayet et” duasını yapar.
  • İnsan, halifelik görevini layıkıyla ve hakkını vererek, adalet üzere dimdik ve dosdoğru yaptığında dünya ve ahiret saadetine kavuşmaktadır.
  • Bu çalışma sorumluluk sahibi insana sırât-ı müstakîm üzerinde olmanın önemini göstermekte ve İblis’in adımlarını takip etmenin sakıncalarını hatırlatmaktadır.
  • İslam Dini, istikamet üzere olmayı önemsemektedir.

Referanslar

Abduh, Muhammed – Rıza Reşid, Muhammed. Tefsiru’l-Menar. çev. Mehmet Erdoğan vd. İstanbul: Ekin Yayınları, 1. Basım, 2011.

Arı, Yılmaz. “Din ve Otorite Kavramları Bağlamında Sünnilikte Dini Otorite”. İlahiyat Alanında Araştırma ve Değerlendirmeler. ed., F. Rençber vd., 2021/Mayıs, Ankara: Gece Kitaplığı, 2021, 163-188.

Arı, Yılmaz. “A Crime against Humanity and the Tragedy of Genocide: An Evaluation That Israel Should Be Sued for State Terrorism against Palestinians”. çev. Mustafa Turan. Uluslararası Dorlion Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (DASAD) 1/2 (December 2023), 445-465. https://doi.org/10.5281/zenodo.10429568

Arı, Yılmaz. “Bir İnsanlık Suçu Ve Soykırım Trajedisi: İsrail’in Filistinlilere Uyguladığı Devlet Terörü Nedeniyle Yargılanması Gerektiğine Dair Bir Değerlendirme”. Darulhadis İslami Araştırmalar Dergisi 5 (Aralık 2023), 22-44. https://doi.org/10.61216/darulhadisdergisi.1392165

Arı, Yılmaz. “Gölgede Kalan Yıkım: İsrail’in Devlet Destekli Terörü Ve Soykırım Trajedisi Tarihi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 11/2 (Eylül 2024), 639-665. https://doi.org/10.51702/esoguifd.1491769

Başkurt, İrfan. Kur’ân Açısından Din Eğitiminde Adalet, Ölçü, Denge, Sırat-ı Müstakîm. İstanbul: İşaret Yayınları, 2000.

Çağrıcı, Mustafa – Uludağ, Süleyman. “İstikamet”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi. 23/348-349, İstanbul: TDV Yayınları, 2001.

Çelikel, Gülcan.“Namaz İbadetinin Toplumsal Bütünleştirme Etkisi”. Sultan İlahiyat Araştırmaları Dergisi (SİAD) 1/1 (Aralık 2023), 1-13. https://doi.org/10.5281/zenodo.10413220

Etimolojik Açıdan Ak Sözlük. “sirat”. Erişim: 30 Aralık 2024, http://aksozluk.org/

Ferûzâbâdi, Muhammed İbnYakub. el-Kamûsü’l-Muhît. Beyrut: h.817.

Gül, Ali Rıza vd. Tefsir Usulü. İstanbul: Lisans Yayıncılık, 2. Basım, 2020.

Gülbil, Uğur. “İstikâmet Kavramına Semantik Yaklaşım”. Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2002.

Halil b. Ahmed. “Kitâbu’l-Ayn”. Beyrut: Dar Al-Kütüb- El- İlmiyeh.

Izutsu, Toshihiko. Kur’ân'da Dinî ve Ahlâkî Kavramlar. çev. Selahattin Ayaz. İstanbul: Pınar Yayınları, 5. Basım, 2013.

İbn Abbâs. Tefsîr-i İbn Abbâs. çev. Cevher Caduk. İstanbul: İlk Harf Yayınları, 1. Basım, 2016.

İbn Kesir, Ebü’l-FidâImâdüddînİsmâîl b. Ömer.Hadislerle Kur’ân-ı Kerîm Tefsîri. çev. Bekir Karlıağa-Bedrettin Çetiner. İstanbul: Çağrı Yayınları, 1984.

İbnManzûr, Muhammed b. Mükerrem. Lisânü’l-Arab. Kahire: Nâşir Yayıncılık, 1119.

İslamoğlu, Mustafa. Hayat Kitabı Kur’ân. İstanbul: Düşün Yayıncılık, 2. Basım, 2008.

Kutub, Seyyid. Fî Zılâl-il Kur’ân. çev. Salih Uçan-Vahdettin İnce. İstanbul: Daru’ş-Şuruk Yayınevi, 9. Basım,1980.

Mâturîdî, Ebu Mansûr. Te’vîlâtü’l-Kur’ân. çev. Bekir Topaloğlu. İstanbul: Ensar Vakfı, 4. Basım, 2019.

Mevdudi, Ebu’l-Al’â. Tefhimu’l-Kur’ân: Kur’ân’ın Anlamı ve Tefsiri. İstanbul: İnsan Yayınları, 1986.

Özmel, İsmail. “Kayyım”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 25/107-108, Ankara: TDV Yayınları, 2002.

Öztürk, Hatice. “Millet Kavramının Anlam Alanı ve Teorik Çerçevesi”. Genç Mütefekkirler Dergisi 1/2 (Aralık 2020),91-135.

Râgıp el-İsfahânî, Ebu’l-Kâsım Hüseyin b. Muhammed. el-Müfredât fi garîbi’l-Kur’ân. thk. Muhammed Seyyid el-Kîlânî, Beyrut: Dâru’l-marife, ts.

Taberî, Ebu Ca’fer Muhammed b. Cerîr. Taberi Tefsiri. thk. Muhammed Ali Sâbûnî, çev. Mehmet Keskin. İstanbul: Yeni Neşriyat, 1995.

Topaloğlu, Bekir – Karaman, Hayreddin. “Yeni Kamus”. İstanbul: Elif Ofset Tesisleri, 10. Basım, 1983.

Tümer, Günay. “Din”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, İstanbul: TDV Yayınları, 1994.

Ünal, Necdet. “Kur’ân-ı Kerim’de İstikamet Kavramı”. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi, 2005.

Yazır, Elmalılı M. Hamdi. Hak Dini Kur’ân Dili. Ankara: Berikan Yayınları, 2. Basım,2004.

Zemahşerî, CârullahEbü’l-Kasım Mahmud b. Ömer. el-Keşşâf ‘an Hakā’ikıGavâmizi’t-Tenzîl ve ‘Uyûni’l-Ekāvîl fî Vücûhi’t-Te’vîl. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları 70, 2016.

Zemahşerî, Cârullah Ebü’l-Kasım Mahmud b. Ömer. Esâsu’l-Belâga. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye,1998.

Yayınlanmış

2024-12-31

Nasıl Atıf Yapılır

ERSOY, H., & TOK, F. (2024). Ayetler Çerçevesinde Fatiha Sûresindeki “Sırât-ı Müstakîm” Tabirinin Kavramsal Analizi. Sultan İlahiyat Araştırmaları Dergisi, 2(2), 180–194. https://doi.org/10.5281/zenodo.14582212